přichází jaro!
Tak k nám už asi přichází jaro! Jupííí! Už od počátku března pozorujeme mírné oteplování a lehké odtávání sněhu všude kolem nás. Nejprve jsme si této teplotní změny všimli během několika posledních nocí, kdy jsme vedry rozepínali naše spacáky do -30 :) a dokonce i sundávali ponožky a několik vrchních vrstev! Nevídané! Jara jsme si samozřejmě nevšimli jen my. Zařídily se dle toho i děti. Sundaly gonče (tradiční kabáty) a nasadily občas velmi trendy bundičky (třeba Rinchen má koženou motorkářskou bundu) a hlavně čisté školní uniformy (zelený svetřík, bledě modrá halenka a tmavě modré kalhoty či sukeň). Vesničané sice gonče stále nosí, ale příchod jara oslavují také, zcela po svém: vyměnili zimní holínky za letní sandálky (podotýkám, že tu stále ještě mrzne...). A tak je tu teď taková svěží atmosféra, očekávající blahodárné léto.
S odtátým sněhem nám děti odkryly dosud nepoznaná tajemství, která se mohou skrývat v uschlé trávě. Prvně ji objevily děti z KG (školka). Šla jsem s nimi poklidně ven, očekávaje hraní fotbalu a házení míčkem, když tu se celá školka sebrala a vyběhla kamsi do kopce vytrhávat trsy uschlé trávy. Tak jsem je začala poučovat, ano, ano, plevel, to jste hodní, že ho vytrháváte, když tu najednou včichni začali hromadně strkat trsy celé od hlíny do pusy, jali se je přežvykovat a zvolávat žimpó, žimpó (mňam mňam). O obědové pauze mě Namgyel obdaroval kouskem tohoto pokladu (v mezičase zřejmě školka o travním pokladu roznesla zprávy do všech koutů školy, takže se hromadně běželo pro rýče a všichni si vykopali kus trávy pro sebe). Tráva voní jemně po ananasu, ale chuťově je dost nevýrazná, nicméně za tu ovocnou vůni, zde tak vzácnou, to určitě stojí :). Takže všude kolem školy jsou teď dolíčky coby důkaz odkrytého pokladu.
Psal-li Radim v posledním reportu, že jedním ze současných hitů je hrazda, musím doplnit tuto informaci o další šílenství: náramky přátelství. Nedávno jsme v jedné třídě objevili tašku plnou barevných klubek vlny. V páté třídě jsem zkusila vysvětlit, jak se takový náramek plete a během několika týdnů se tato dovednost rozšířila úplně na všechny, k mému podivu této lehké závislosti propadli dokonce i kluci :). Kdo si náramek neumí uplést sám, tomu ho uplete buď starší sourozenec, nebo ukecají mě... Každé úterý a čtvrtek odpoledne máme po škole kroužek her. Původně to byl kroužek deskových her, ale poslední dobou se vždycky škola od 3 do 5 hodin promění ve vysoce funkční výrobnu náramků. Kromě toho děti přišly na chuť také kreslení na počítači,
nejoblíbenějším výkresem je domeček, asi budou všichni jednou stavaři po Honzovi.
Nejnovějším hitem se teď s příchodem teplejšího a méně větrného počasí stal badminton. Opět jsme ho začali vyučovat nejprve ve školce a školka se zdá být dokonalým šířičem všech mánií, takže během několika dní to tu vypadá jak na tréninkovém táboře badmintonistů :).
V úterý se tu, pro změnu, konal turnaj v přetahované. Holky proti klukům, včetně učitelů. Starších kluků je tu o poznání méně než holek, takže kluci nakonec po několika krutých porážkách museli přistoupit k jedné kulišárně: vzali krumpáč, na ten přivázali klučičí konec lana, krumpáč zarazili do země a my jsme se mohly snažit sebevíc, ale výhře už jsme se ani nepřiblížily.
S přicházejícím jarem se tu rozmohla ještě jedna aktivita. Škola začíná v 10 hodin. Nicméně děti teď chodí každým dnem dřív a dřív, včera se čas ustálil na 8:30. To většinou zrovna tak akorát doděláváme snídani a chystáme se na ni. Děti si pak rády krátí čas pozorováním, co že to dneska máme, a doslova nás hypnotizují. Už jsme si na to docela zvykli a celkem se u toho bavíme. Po snídani ale už musí přijít na řadu hrazda, kvůli níž si vlastně všichni přivstali...
4. a 5. třída teď v rámci angličtiny pracuje každý měsíc na nějakém projektu. První, únorový, se týkal zvířat. Promítali jsme často díly z Planety Země, což dětem zkonkretizovalo představu o mnohých zvířatech, která znaly spíše jen podle jména. Březnový projekt nesl jméno Já a moje rodina. Některé projekty jsou opravdu velmi zdařilé, na konci reportu si můžete nejzajímavější příspěvky přečíst. Mějte se moc hezky, doufáme, že sněženky a bledulky už jsou v ČR v plném proudu a že zanedlouho ulicemi zavoní vůně tulipánů a narcisek, doprovázená hlasitým halasením všemožného navracejícího se ptactva.
Výňatky z projektů, přeložené do ČJ:
Moje nejlepší kamarádka, Chodon, 4.třída
Moje nejlepší kamarádka je Tenzin Tsomo. Tsomo chodí do 5. třídy. Je jí 12. Mám ji ráda. Tsomo je moc pěkná. Má moc dobrou angličtinu. Má dva bratry a tři sestry. Má moc ráda svoji maminku. Tsomin tatínek občas chodí do Kuru. Tsomo si moc ráda hraje. Ráda píše. Taky má ráda svůj dům.
Co budu dělat až vyjdu kargyackou školu?, Rangdol, 5.třída
Až vyjdu školu v Kargyaku, půjdu dál studovat do Dharamsaly. Stanu se učitelem. Pak se vrátím do Kargyaku jako učitel. Budu učit všechny předměty. Postavím nový dům. Budu mít v Kargyaku obchod. Postavím hřiště na kriket a budu hrát kriket s kamarády. Taky budu pomáhat mamince a tatínkovi.
Moje oblíbené roční období, Desal B, 5. třída
Mám moc ráda léto. Protože léto je moc hezké. Roste tu spousta trávy a květin, na našem poli roste zelenina. Mám moc ráda květiny, také sem přilétají ptáci a kachny.
Chtěla bys mít manžela a děti?, Desal B, 5. třída
Jo, chtěla bych mít manžela. A chci mít děti. Kluky a holky. Čtyři kluky a čtyři holky. Jeden kluk bude mnich, jeden bude chodit s koňmi, jeden bude farmář a jeden bude sedět doma. Jedna holka bude mniška. Jedna bude chodit na trávu, jedna bude vařit obědy a večeře. A jedna bude učitelka.
Můj běžný den, Sonam, 5.třída
Můj typický den je od pondělí do soboty. Vstávám v 7 hodin. Vstanu a jdu si umýt ruce. Pak vařím a nasnídám se. V 9 hodin ráno jdu do školy. Škola začíná v 10 hodin. Výuka končí ve 3 hodiny, pak jdu domů. Do školy a ze školy chodím se svou kamarádkou. Pak si spolu hrajeme. Pak doma poklidím, umyju se a vyperu si.
Jaké je tvé oblíbené zvíře a jaké zvíře nemáš ráda?, Tsomo, 5. třída
Mám ráda všechna zvířata. Například kráva nám dává maso, mléko, sýr, vlnu a spoustu věcí. Nemám ráda psa, protože pes je moc zlý. Nemám ráda sněžného leoparda, protože nám zabíjí ovce.
Moje koníčky, Desal B, 5. třída
Ráda tancuju, bubnuju, hraju si s vodou. Ráda hraju kriket, ráda si hraju se sněhem, s kamarády, ráda hraju fotbal a ráda si hraju s kamínky.
Projects, class 4 and 5:
My bestfriend by Chodon, class 4
My bestfriend name is Tenzin Tsomo. Tsomo reads in class V. Tsomo is 12 years old. I like my bestfriend. Tsomo is very beautiful. Her English is very good. She has two brothers and three sisters. She likes her mother very much. Tsomo´s father leaves to Kuru. She likes playing very much. She likes writing very much. She likes her house.
What will I do when I leave Kargyak school? by Rangdol, class 5
After I leave Kargyak school, I go to Dharamsala school. I will become teacher. Then I will be back in Kargyak school. I will teach every subject. I will make a new house. I will have a shop in Kargyak. I will make a criket ground here and I will play criket with my friends. I will also help my mother and father.
My favourite season by Desal B, class 5
I like summer very much. Because summer is beautiful. There is many grass and flowers, many vegetables and there is our field. I like flowers very much. There are also birds and ducks.
Would you like to have a husband and children? by Desal B, class 5
Yes, I want to have a husband. I want to have children. Boys and girls. Four boys and four girls. One boy is lama. One boy is horseman, one boy is farmer, one is sitting in the house. One girl is lama. One girl is going to cut grass, one is cooking lunch and dinner. One is teacher.
My hobbies by Desal B, class 5
My hobbies are dancing, playing on drum, playing with water, playing criket, playing with snow, playing with friends, playing football and playing with marbles.
My usual day by Sonam, class 5
My usual day is Monday to Saturday. I wake up at 7 o´clock. I wake up then I wash my hands. I cook and then I am eating breakfast. At 9 o´clock in the morning I go to school. School starts at 10 o´clock. Classes finish at 3 o´clock, then I go home. I am going from school with my friend. Then we are playing. I clean my house, wash my body and clothes.
Which is your favourite animal and which animal you don´t like? by Tsomo, class 5
My favourite animal are all the animals. For example cow gives meat, milk, cheese, wool and many things. I don´t like dog, because dog is very bad. I don´t like tiger, because he is killing sheep.
Zpět k článkům.