ZDRAVÍME ZE SLUNEČNÍ ŠKOLY!
Pokud se někdy vypravíte do Ladakhu a po cestě udolím Lugnak se na vás vyřítí banda dětí s pytlema, šátkama přes pusu a hlučným zpěvem, nelekejte se, neutíkejte do hor, nedávejte jim své věci ani peníze, veřte mi, nechtějí vás okrást. To v Kargyaku vypukl úklidový den nebo-li "cleaning day". Ale popořádku. Minulou sobotu, která byla opět po dvou týdnech vyučovací, promluvil učitel Pempa k dětem tradičně důrazným hlasem, ale tentokrát s vysoko zdviženým prstem: "Od pondělí začínají zavěrečné testy!!!" To děti samozřejmě věděly už déle a proto také chodili do školy už několik dní s nosem zabořeným v knizce. A jak sir Pempa řekl, tak se také stalo. Ve škole na okno první třídy vyvěsil harmonogram testů a toto místo se tak stalo pro děti novým magnetem namísto rozvrhu hodin. Na každé dopoledne i odpoledne byly rozepsány pro každou ze čtyr tříd a UKG (školky) testy z matematiky, angličtiny, hidštiny, ladačtiny, společenských věd a všeobecných vědomostí. A šlo nám to jak po másle, ve středu, tedy oproti plánu o den dříve, bylo hotovo! Zvládli jsme i nečekaný problém, neboť náš jediný učitel hindstiny Topjor se zdržel v Dili a neměli jsme tedy kompetentního člověka k vytvoření a zhodnocení testu z tohoto předmětu. Trn z paty nám vytrhl paradoxne státní učitel, jenž dorazil z Padumu dělat "dozor". Se statními učiteli je jinak svízel, když některý z nich dorazí do Kargyaku učit, neohřeje se tu ani týden a je za horama. Testy jsou opravené, výsledky Pempou pečlivě zapsané do neskutečně velkých a neméně přísných formulářů, se kterými už pan státní učitel uhání do Padumu k revizi. Až na nich bude státní razítko, teprve potom můžeme informovat rodiče o prospěchu jejich ratolestí. Stane se tak pravděpodobně až po prázdninách, snad trochu zvláštní, ale děti máme i ze vzdálenějších vesnic, a tak rodičům chceme ubrat jednu dlouho cestu, kterou by museli do školy podniknout. Co s volným čtvrtkem? Báječná příležitost vyhlásit "cleaning day", řekli jsme si. Děti nebyly proti (nejsem si jistý, zda by to tak bylo i u nás), ostatně jsou zvyklé každý den po vyučovaní vynést ze tříd všechny koberce a koberečky a vytřepat je od prachu. Starší děti, košťátka, koberce a koberečky se jen míhaly, zatimco mladši ročniky se pobily o pytle a igelitky na odpadky. Jakmile jsme udělali pořídek mezi dětmi, pustili jsme se do okolí školy a později společne se staršími dětmi do uklidu celé vesnice. Ten den jsme se ještě vyfotili před školou, pěkně každá třída zvlášť, a pak všichni společně. Vydařený den to byl. Dnes v pátek jsme měli vyučování jen dopoledne. Mladší děti kreslily, ale ne jen tak něco, dostaly za úkol vytvořit obrázek včerejšího dne. Starší děti ze tšetí a čtvrté třídy měly své zážitky sepsat do vět a nejen to, učitel Yiga s nimi důkladně probral význam včerejší "honičky za odpadkama", neboť většina děti tuto prospěšnou věc brala jako hru. Pod dohledem učitele pak děti své zážitky a postřehy sepsaly do reportu, který přikládáme níže. Po obědě začaly dětem prázdniny. Budou trvat týden a my věříme, že s většinou z nich a také s radou nových se opět setkáme v pondělí 2. listopadu na zahájení nového školního roku, kterého by se děti měly zůčastnit v tradičním oblečení a za doprovodu rodičů. Teplá vlněná gonca budou nosit celou zimu, školní uniformy (modré košile, zelené světry a modré kalhoty nebo sukně) odloží až do jara. Julle!